lørdag den 23. juni 2012

Kunsten at navigere i kaos

Jeg har gjort en interessant erkendelse. Da jeg boede sammen med eks-mand, kunne han undre sig over mine prioriteter. Ja, det kan han sådan set stadig, men det interessante er, at jo mere jeg føler jeg har om ørerne, des højere prioriterer jeg oprydning og rengøring. Det har selvfølgelig hjulpet en del at jeg er kommet i medicinsk behandling, men tidligere kunne jeg få såkaldte trip, hvor jeg fes rundt med støvsuger og deslige. Symptomatisk samtidigt med at der skulle læses til eksamen, skrives dispensationsansøgning, skole-hjem samtale/forældremøde, kontaktlinse kontrol og lignende. Jo flere opgaver, des større rod på hjemmefronten, forekom det mig. Men nu er det så gået op for mig, at jeg i perioder med "kaos i hovedet", har projiceret mit tankemylder over på hjemmet. Resultatet blev dog sjældent helt godt. Lige meget hvor alfabetisk CD'erne stod eller bøgerne var genre sorteret, fjernede det jo ikke på årsagen til mit bagvedliggende kaos. Men det var min måde, hvorpå jeg forsøgte at navigere i mit indre kaos.


Jeg gør det tildels stadig, så jeg besluttede mig for at lave et eksperiment. Årsagen var at jeg i går havde besøg af V. Han sagde, at han syntes jeg boede pænt, hvorefter jeg straks indvendte at her da trængte til at blive ryddet op. Han kikkede lidt skeptisk på mig og det gik op for mig, at det rod og kaos jeg taler om, måske mest af alt er noget som findes inde i mit eget hoved.
Jeg lavede derfor det eksperiment at tage billeder af mit hjem, for ligesom at prøve at se tingene udefra. Og det er faktisk ganske interessant, for når jeg betragter billederne med de "objektive" briller på, får jeg et helt andet indtryk af min bolig. Hvad der på billede 4. ligner almindelig dagligdags-rod og noget man snildt burde kunne abstrahere fra, er inde i mit hovedet blevet til en losseplads af genstande, som jeg ikke aner hvor jeg skal gøre af og som forstyrrer mig i min gøren og laden. ADHD i en nøddeskal!


(Samtidigt kan det tjene som den boligreportage jeg på et tidspunkt skrev jeg ville lave. For jeg synes faktisk - når man ser bort fra rodet - at jeg bor ganske stilfuldt. Bortset fra en BH, et par bukser og en cardigan som hang over sofaen og som nu er lagt ud i vasketøjskurven, har jeg ikke flyttet på noget siden V gik.)

Et kik ind i min stue. Vi bor i 2v, så sønnike har værelse i soveværelset og jeg sover derfor i stuen.  Spisebordslampe fra IKEA. Antik globus fra Wiingaard.

Mine arvede reoler. Mine bøger og min (foreløbige) insektsamling. 

Sofabord arvet fra farfar. Månstad sovesofa, pyntepuder og lampe fra IKEA. Maleriet er malet af en tidligere studiekammerat.

Tornen i øjet. Dét - mine damer og herrer - er hvad jeg kalder rod! Vilmar spisestuestole og Lensvik spisebord fra IKEA

Ingen kommentarer:

Send en kommentar